Om motivasjon til å trene

Bilde: Brian Kndeneh

Et spørsmål jeg ofte får i en hverdag med mye trening, er hvordan jeg klarer å holde motivasjonen oppe. Dette er noe jeg har hatt litt problemer med å svare på, rett og slett fordi jeg ikke finner noe godt svar. For å brekke det ned: spørsmålet indikerer at det å trene mye hver eneste dag er et stort offer fordi det er noe jeg egentlig ikke har lyst til å gjøre. Dette stemmer ikke!

Selvfølgelig er det ikke sånn at jeg våkner hver tidlige morgen med et smil rundt munnen, og åpenbart er jeg ikke opplagt til alle treningsøkter gjennom en tøff uke. Likevel er det svært sjelden jeg i det hele tatt vurderer å droppe planene for trening på bakgrunn av hvor motivert jeg føler meg der og da.

For å gjøre en sammenligning som er relaterbar for de fleste, så er det ikke hver dag man er like motivert til å gå på skole eller jobb. Å ikke møte opp er likevel sjelden et alternativ. Grunnen til dette er at man vet at å ikke møte til forelesning eller jobbvakt innebærer konsekvenser som vil lede til en dårligere utdannelse eller karriere enn det man ønsker seg. Det samme gjelder som idrettsutøverer; trening er jobben din, og en uunnværlig ingrediens på veien mot toppen av premiepallen.

Når det er sagt er ikke mye hard trening alene en garanti for å lykkes i idretten. Men dersom disiplin og kontinuitet i trening mangler; ja, da kan man se langt etter suksess. Man må like å trene, både mye og hardt. Like å presse seg utenfor komfortsonen. Lære seg at krevende trening innebærer å bli bittelitt bedre, og komme en liten millimeter nærmere målet ditt.

Det er ikke hver dag jeg gleder meg til å dra på trening. Men om jeg hadde gått til trening hver dag med en følelse av å gjøre noe jeg egentlig ikke har lyst til å gjøre, tror jeg nok at jeg fort hadde funnet noe helt annet å holde på med. Boksing er noe jeg elsker, alle dager i uka. Det er så enkelt som at jeg har tenkt til å jævlig god til å bokse. Jeg er ikke avhengig av å være motivert til å dra på trening. Jeg er nemlig alltid motivert til å bli en bedre bokser. Jeg bestemmer når og hvor mye jeg trener. Ikke motivasjonen min.